اخبار و اطلاعیه ها

۲۸ آبان ۱۳۹۷

دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی : شعار دانشگاه جامع از یک دانشگاه پر حجم و کمی تبدیل شدن به یک دانشگاه کیفی است

با میزبانی مرکز آموزش علمی کاربردی نیکوکاری رعد، نشست ریاست و مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی با مسؤولان مراکز آموزش علمی کاربردی غرب استان تهران برگزار شد و به پرسش­‌های مطرح شده از سوی حضار پاسخ داده شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ در ابتدای این مراسم نمایندگان گروه‌­های آموزشی فرهنگ و هنر، صنعت، خدمات اجتماعی و کشاورزی به بیان دیدگاه‌­ها و مشکلات کاری پرداختند و در خصوص ایرادات سامانه هم‌­آوا، اختیارات محدود روسای مراکز، حجم قابل توجه مکاتبات کاغذی به موازات مکاتبات سیستمی، بازنگری در برنامه‌­ریزی درسی، کمبود مدرسان رشته‌­های تخصصی فرهنگ و هنر، گسترش دانشگاه و تنظیم برنامه پذیرش حداقل یک ساله مراکز، نگاه تعاملی مسؤولان نظارت دانشگاه به مراکز آموزشی، اطلاع‌رسانی مناسب از انتشارات و توفیقات دانشجویی مراکز، پرداختن به صنعت کاربردی، اجرایی کردن موضوع ایده‌­پردازی و رشد تجاری‌سازی، اصلاح عناوین درسی گروه صنعت در پودمان­‌ها و تک درس­‌ها، توسعه روابط بین‌­الملل با حضور در نمایشگاه‌­ها، کمبود متقاضیان رشته­‌های کشاورزی و عدم توجیه اقتصادی مراکز گروه کشاورزی برای برگزاری کلاس‌ها ۳ تا ۵ نفره در مقایسه با کلاس‌­های ۳۰ تا ۴۰ نفره سایر گروه­‌ها آموزشی و مشکلات فضای آموزش در مراکز استیجاری، مطالبی مطرح شد.

در ادامه این جلسه مهندس احمد میرزاخانی پدر زنده­‌یاد پروفسور مریم میرزاخانی و رئیس هیأت رئیسه مرکز آموزش علمی کاربردی رعد ضمن خیر مقدم به رئیسدانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگر مدیران و مسؤولان این دانشگاه و نیز مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی غرب استان تهران، افزود: آنچه در گروه خدمات اجتماعی مطرح شده ابراز تشکر از سازماندهی آموزشی و اعلام نتایج بود و پیشنهاد تجدید نظر در ملاک­‌های واقعی برای ارزیابی مراکز که چنانچه براساس شاخص­های واقعی  بررسی مجدد شود به نظر مناسب‌­تر است و مسأله دیگر انتخاب یک نفر به نمایندگی از سوی مراکز با اعلام کتبی مشکلات برای پیگیری مسایل و معرفی آن شخص خدمت ریاست دانشگاه جامع است که بسیار مؤثرتر از کارگروه است.

وی افزود : در این مدت که دکتر فرهمند قبول مسؤولیت کرده‌­اند ما شاهد هستیم ایشان با عشق و علاقه بسیار تا آخر وقت مسائل را پی‌­گیری و بررسی می­‌کند که جای تشکر فراوان دارد.

مهندس میزاخانی با اشاره به تاریخچه تأسیس مرکز علمی کاربردی رعد وارتباط آن با اشتغال افراد دارای معلولیت، افزود : کاری که دکتر امید و همکارانش دردانشگاه جامع علمی کاربردی انجام می‌­دهند بسیار ارزشمند است و مسأله اشتغال که امروز یک موضوع جهانی است  علاوه بر معلولان برای سایر افراد جامعه بسیار اهمیت دارد و ما هم اگر در این مسیر کمکی از دستمان بر آید برای اشتغال افراد معلولیت انجام دهیم و صفت ممیزه رعد حمایت از توان‌­یابان است.

وی در پایان با تشریح فعالیت بنیاد درشرف تأسیس پروفسور مریم میرزاخانی، افزود: این بنیاد علمی که با مدیریت اساتید دانشگاه شریف اداره می­ شود، هدفش حمایت از استعدادهای تحصیلی و نخبگان است و دانشجویانی که از یک سطح  خوبی بهره‌­مند هستند و به بنیاد معرفی می­ شوند برای حل مشکلات تحصیلی و معیشتی کمک می­شود و در پایان یادآوری می­ کنم که دانشگاه باید پرچمدار تحقیقات باشد و هر چقدر در  زمینه تحقیقات گام برداریم، بازهم کم است.

در بخش پایانی قسمت اول برنامه دکتر محمد حسین امید با حضور در جایگاه ابراز خوشحالی کرد که باردیگر در خدمت مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی غرب استان تهران است و افزود: پیشنهاد­های مشخص را به دکتر فرهمند برسانید تا ایشان پس از دسته‌بندی و جمع‌بندی به دانشگاه بدهد تا روی آنها کار کنیم و شخصاً از روز اولی که به دانشگاه جامع علمی کاربردی آمده­ام از پیشنهاد­های علمی و کاربردی استقبال کردم واگر غیر از این باشد، نتیجه نمی­ گیریم.

وی در ادامه با اشاره به فرصت محدودی که در اختیار دارد، گفت: سعی می­کنم به سؤالات مطرح شده پاسخ بدهم و به دوستان را یادآور می‌­شوم از نگاه کاملاً منفی به دانشگاه در سال ۹۴ و تبدیل آن به نگاه نسبتاً مثبت سال ۹۷، راهی بود که با زحمت، تلاش و همکاری خود شما اتفاق افتاد، بنده روزی که از وزارت علوم به دانشگاه جامع آمدم، نگاهی که در آنجا بود یک دانشگاه دسته چندمی که به تحصیل کارمندان در شرف بازنشستگی بپردازد و اصرار براینکه این دانشگاه، دانشگاه کارکنان دولت باشد، بود. این نگاه به گونه‌­ای تغییر کرد که دانشگاه عمداً با سهمیه‌­بندی کارکنان هم مخالفت کرد، زیرا اینگونه می­شود با نگاه وزارت علوم، دانشگاه آزاد و مؤسسات غیر انتفاعی را در این مورد عوض کرد،   آنها می­‌گفتند قرار بوده این دانشگاه برای کارکنان باشد و ما مخالفت کردیم و گفتیم در این دانشگاه کارکنان هم می‌توانند تحصیل کنند و امسال در مهر ماه سهمیه نگذاشتیم تا موفق شویم تعدادی دانشجوی جوان و با انگیزه را از هنرستان­ها جذب کنیم و این نگاه مثبت با زحمات شما ایجاد شد.

وی افزود: برخی از دوستان فکر می­‌کردند،  اوایل سخت­‌گیری می­شود اما امروز حرف دانشگاه جامع در وزارتخانه حرف مقبولی است که بدون چون و چرا پذیرفته می­‌شود و شعار ما در این دوره تبدیل یک دانشگاه کمی پرحجم به یک دانشگاه کیفی است که الحمدا.. بخشی از آن حاصل شده است.

دکتر امید در پاسخ به سؤالات مطرح شده، گفت: من قبول دارم که در نظارت‌­ها کاهی نواقص و کمبودهایی وجود دارد اما در این ۲ سال به قدری شاخص‌­سازی شده است که آیین نامه به تصویب شورای مرکزی دانشگاه می­‌رسید، شورایی که رئیس آن وزیر علوم  و اعضا آن ۸ معاون وزیر و ۵ شخصیت برجسته علمی کشور است و ما برای تمام بحث‌­ها شاخص و نشانگرهای متعدد داریم. در این ۲ سال حداقل تغییرات را داشته‌­ایم و آیین‌نامه نظارت و تک بودمان به تصویب شورای مرکزی رسیده که به زحمت سالی یک یا ۲ جلسه برگزار می‌­کند. همچنین باید یادآوری کنم، پیشنهادی که در جهت ارتقا کیفیت باشد مورد استقبال و عنایت بنده است اما پیشنهادی که در جهت برآوردن مصلحتی باشد من به آن بها نمی‌­دهم.

وی با بیان این نکته که برخی فکر می­‌کردند ما یک نگاه دولتی به دانشگاه جامع داریم، افزود: این موضوع نظم بخشیدن، دانشگاهی فکر کردن و با دانشگاه­ها رقابت کردن با نگاه دولتی داشتن متفاوت است و زمانی که مراکز دولتی تعطیل شدند باز از آن طرف اتهاماتی مطرح شد در حالی که اگر همان ۱۱۰۰ مرکز قبلی برقرار بود به هر مرکز حدوداً ۴۵ یا ۵۰ دانشجو می‌­رسید و الان در مهر ماه ۵۵۰ مرکز داریم که به بهترین وجه اجرا ­شد و برای مشکل کارکنان برخی مرکز هم راه حل ارایه کردیم و با نگاه حمایتی به مراکز بخش غیر دولتی در پرداخت مطالبات دستگاه­‌های اجرایی، گفته شد اول مطالبات مراکز غیر دولتی پرداخت شود و فعلاً به مراکز دولتی پرداختی انجام نشود زیرا مراکز غیر دولتی آسیب‌­پذیر هستند، بازرس‌­های سرزد هم برای ارتقا کیفیت و کاهش تخلفات آموزشی است که برخی از آنها تعجب برانگیر به نظر می‌­رسد و یک مورد آن هم زیاد است، نظارت‌­ها به سود همه است و باید با احترام همراه باشد اگر مأموران بی احترامی کردند، اطلاع هید، برخورد می‌­کنیم با سامانه هم‌­آوا مراکز بعد از سال ۹۵ نباید بدهی داشته باشند و دکتر فرهمند به این موضوع رسیدگی خواهد کرد، افزایش شهریه ۵ درصد نیست بلکه ۱۰ درصد است اما طرحی را با دولت را پی‌­گیری می­کنم تا بخشی از شهریه دانشجویان را دولت پرداخت کند که در آن صورت شهریه افزایش می‌­باید، افزایش اختیارات مراکز در حال آماده‌­سازی است که پس از تصویب مدیران می‌­توانند درخواست اعتبار بانکی، زمین و... داشته باشند و به آنها واگذار می­شود.

دکتر امید با اشاره به برخورد قانونی و عدم چشم پوشی به تخلفات، گفت در طول ۲ و نیمی که من در دانشگاه جامع بودم، دوستان یک مورد پیدا کرده باشند که من گفته به کسی کد مدرسی بدهید، اعلام کنید تا من از دانشگاه برم و در افغانستان زندگی کنم در تأمین مدرسان مشکلی نیست و کمبودها را جبران می­کنیم و پارسال در فراخوان انتخاب مدرسان ۱۴ هزار نفر شرکت کرده بودند که ۱۰۰۰ نفر از بهترین­ ها انتخاب شدند. در مورد بدقولی ­های مدرسان که مدیران مراکز عنوان کردند باید بین مراکز و مدرسان قرارداد امضا شود تا مدرس در دادگاه پاسخگو باشد و به زودی دکتر فرهمند قراردادهای تیپ را آماده می­کند که به کل کشوری  می­دهیم  تا حتی اگر حق التدریس مدرس هم پرداخت نشد او موظف باشد نمراتش را اعلام کند. همه برنامه­های درسی بازنگری می­شود و ۱۶۶ برنامه برای بازنگری ابلاغ شده که ۵۵ برنامه را استان تهران متعهد شده ­اند، بسیاری از این برنامه­ ها باید درهم ادغام شود و برخی هم باید ترکیب شوند و بین رشته ایجاد شود ما بیش از ۱۰۰رشته داشتیم که در کل کشور کمتر از ۱۰۰ دانشجو جذب کرده است و رشته ­ای که یک نفر متخصص در سطح کشور داشته باید جمع شود به پودمان­ ها و تک­درس ­ها اعتقاد کامل دارم و مدیران مراکز با در نظر گرفتن مجوز سازمان استخدامی کشور برای برگزاری دوره­های آموزش ضمن خدمت کارکنان بروند و بازایابی کنند در دستگاه­های دولتی، ارتش و آموزش به سربازان دوره­ های مناسب را برگزار کنند، تفاهم نامه­ ای هم با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری امضا شده تا چنانچه در مراکز آموزش علمی کاربردی، مرکز نوآوری و رشد وجود داشته باشد و این افراد نیاز بر حمایت از ایده­ های نو داشته باشند برای اجرا بتوانند از معاونت ریاست جمهوری وام و تسهیلات بگیرند و دانشگاه هم به این افراد وام ۲ درصد تا سقف ۵۰ میلیون تومان می­دهد و شرکت ­هایی که در این مراکز شکل می­گیرند یک امتیاز برای سطح بندی مراکز و تبلیغات آن مرکز محسوب می­شود.

در قسمت دوم این مراسم ضمن تجلیل از رقیه ابراهیم ­زاده مسؤول کتابخانه مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری تهران ( کتابخانه شیخ بهایی)، دکتر شهریار فرهمند­راد سرپرست واحد غرب استان تهران با اشاره به تلاشی بی وقفه پس از قبول مسؤولیت ستاد غرب استان تهران، افزود: بعد از پذیرش مسؤولیت ۳ گلوگاه مهم را شناسایی کردم که عبارت بود از تاییدیه­ ها، دانشنامه ها و گواهینامه ­ها که باید حل   می­شد، از آنجاکه ساختمان ستاد پایانکار ندارد، ما در طبقه همکف نتوانستیم واحدهای مورد نیاز صدور دانشنامه را مستقر کنیم و امیدوارم به زودی در ساختمان جدید با ایجاد واحدهای صدور دانشنامه این مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اهداف دانشگاه در بخش امتحانات، گفت: دانشگاه در نظر دارد امتحانات برخی دروس را به صورت سراسری برگزار کند و برنامه داریم که امتحانات دروس عمومی در آینده نزدیک به صورت سراسری برگزار شود.

دکتر فرهمند با اشاره به مسؤولیت­ هایی که دارد، گفت: عمل به تقویم آموزشی یکی از مهم­ترین وظایفی است که برعهده من گذاشته شده است به همین علت ممکن نیست، فرآیند ثبت نام تا چند ماه پس از شروع ترم تحصیلی ادامه داشته باشد.

شایان ذکر است در قسمت پایانی این مراسم دکتر شهریار فرهمند­راد به اتفاق کارشناسان ستاد غرب استان تهران با استقرار در جایگاه پرسش و پاسخ به سؤالات مدیران مراکز پاسخ دادند.