دکتر میثم شکری ساز معتقد است که مدير امور اداري در يک ارگان فردي است که مسئوليتهاي بسياري زيادي از قبيل هماهنگ سازي ، راهبري و هدايت کليه بخش هاي خدماتي اداري ارگان مورد نظر را برعهده دارد . با توجه به ميزان وسعت و ترافيک کاري سازمان ها ، ارکان ها و شرکت ها کليه اين وظايف مي تواند توسط يک فرد ويا بواسطه پرسنل بخش هاي مختلف و تحت ، نظارت ، سرپرستي و هدايت مدير امور اداري انجام شود که در اين صورت مدير امور اداري ملزم به نظارت دقيق ، ارزيابي اصولي و ايجاد هماهنگي ميان اين بخش ها خواهد بود .
با در نظر گرفتن حوزه بسيار وسيع و گسترده فعاليت هاي و مسئوليت هاي مدير اموراداري و همچنين با توجه به عواقب عدم هماهنگي و همکاري ميان بخش ها و قسمت هاي مختلف يک سازمان که در نتجه سوء مديريت به وجود مي آيد که تاثيرات بسياري بر کاهش روند رو به رشد و ترقي ارگان ها خواهد داشت مي توان ادعا کرد سمت سازماني مديريت داخلي يکي از پستهاي کليدي و بسيار حائز اهميت در ارگان ها ، سازمان ها و شرکت ها به شمار مي رود . از اين رو واگذاري اين سمت و کليه وظايف و مسئوليت هاي آن به افراد و متخصص و متبحر با تحصيلات مرتبط و سوابق کاري درخشان در حوزه مديريت داخلي سازمان ها و ارگان ها مي تواند تاثي به سزايي در روند پيشرفت و کسب موفقيت سازمان ها و ارگان ها داشته باشد و به همين دليل است اين افراد الزاما مي بايست دوره هاي آموزشي تخصصي مديريت داخلي را گذارده باشند .
همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم حوزه وظايف ، مسئوليت ها و اختيارات مديران داخلي بسيار گسترده و وسيع است از اين رو در اين بخش تلاش مي شود با اشاره به مهمترين وظايف اين مديران مخاطبان را هرچه بيشتر با حوزه کاري اين افراد آشنا نمائيم . شرح وظايف و حوزه مسئوليت ها و اختيارات مديران امور اداري در ار گان ها و سازمان ها با توجه به خط مشي آن ها تعريف و چهار چوب بندي مي شود . اما به صورت کلي شرح وظايف ارائه شده براي مديران امور اداري بسيار وسيع ، گسترده و حائز اهميت است به طوري که هر گونه کوتاهي وقصور در اين حوزه کاري مي تواند عواقبت و خسارات جبارن ناپذير زيادي براي سامان ها و ارگان ها به دنبال داشته باشد . در ادامه به اختصار به برخي از مهمترين اين وظايف اشاره خواهيم کرد . بررسي و ارزيابي کيفيت عملکرد تجهيزات و ابزار آلات ، بررسي و سنجش ميزان فرسودگي دستگاه ها ، تجهيزات و ماشين آلات سازمان ، بررسي و ارزيابي ميزان کاهش بازده کاري سازمان بواسطه فرسودگي ابزار ، تجهيزات و ماشين آلات ، ارزيابي تخمين هزينه هاي مورد نياز در راستاي به روز رساني تجهيزات سازمان همه و همه در حوزه وظايف ، مسئوليت و اختيارات مدير امور اداري سازما ن قرار دارد .
با توجه به اهميت بسيار زياد مسئوليت هايي که به آن ها اشاره کرديم در صورتي که اداره اين امور بوسيله يک مدير صالح ، توانا و شايسته انجام شود مي تواند نقش به سزايي در روند رشد ارگان يا سازمان مورد نظر داشته باشد و بر عکس در صورت اتخاذ تصميمات غير تخصصي ، غير حرفه ايي و غر اصولي توسط مديران امور اداري غير متخصص ، بي تجربه و بي کفايت به طور قطع سازمان و ارگان مورد نظر به طور حتم با کاهش بازده کاري و مشکلات ناشي از آن مواجه خواهد شد . بخش ديگري از وظايف و مسئوليت هايي که در حوزه کاري مدييرت امور اداري قرار دارد عبارتند از امور مربوط به استخدام پرسنل جديد در سازمان ، کليه امور مرتبط با جابجايي و ترفيع پرسنل با توجه به تخصص ، تجربه و شايستگي هاي پرسنل اشاره کرد . نظارت و بررسي کامل اجراي امورجاري سازمان مطابق با آئين نامه هاي مصوب درون سازماني ، ارزيابي عملکرد پرسنل در بخش هاي متعدد سازمان و ارائه گزارش هاي مصور به هيئت مديره ، برنامه ريزي و تخمين بودجه مورد نياز براي ارائه خدمات رفاهي پرسنل سازمان و غيره نيز در حوزه وظايف و اختيارات مدير امور اداري در هر سازمان قرار مي گيرد .
در برخي از سازمان هاي بزرگ امور مرتبط با برگزاري مزايدات ، مناقصات ، نظارت بر روند و نحوه عملکرد پرسنل شاغل در بخش انبار ، نظارت و بررسي روش هاي نگهداري و انبار کردن کليه مواد اوليه ، تجهيزات ، بررسي ميزان رعايت اصول ايمني و بسياري موارد ديگر همه و همه در حيطه وظايف مديران امور اداري قرار مي گيرد . از آنجا که مديران امور اداري به واسطه طيف وسيع و متنوع مسئوليت ها ، وظايف و اختيارات موظف به سرکشي و نظارت دوره اي بخش هاي مختلف سازمان هستند ، با کليه بخش ها و قسمت هاي سازمان در ارتباط بوده و بيشترين ساعات کاري خود را در درون سازمان و بخش هاي مختلف آن مي گذارنند . در راستاي شفاف سازي هر چه بيشتردر مورد شرح وظايف ، مسئوليت ها و اختيارات مديران امور اداري در ادامه ليستي مختصر و مفيد از شرح وظايف پست سازماني مديريت امور اداري ارائه خواهيم کرد .
کنترل روش عملکرد کارمندان واحد امور اداري و ايجاد هماهنگي ميان آن نظارت روند قراردادهاي سازمان و بررسي امکانات و تجهيزات سازمان يا ارگان طرف قرارداد بررسي و تخمين ميزان تجهيزات و لوازم مصرفي مورد نياز پرسنل از لوازم تحريرتا مواد اوليه و غيره و غيره و نظارت بر چگونگي توزيع و مصرف اين تجهيزات نظارات بر رويه انبارداري و نگهداري ماشين آلات و تجهيزات نظارت بر اجراي کليه استانداردهاي بين المللي و قوانين و مقررات تصويب شده در درون سازمان به منظور افزايش ضريب ايمني در محيط کار و کاهش خسارات ناشي ازعدم رعايت اصول ايمني . نظارت بر انجام کليه امور پرسنلي از قبيل امور استخدامي، امور داخلي سازمان مانند ترفيع، جابجايي، پاداش، تنبيه، مرخصي وغيره ، ارزيابي عملکردپرسنل واحد هاي مختلف و مقايسه با شاخص استاندار تعيين شده براي آن واحد ، رسيدگي به امور بيمه، وام و…
با توجه به حوزه وسيع و گسترده فعاليت هاي مديران امور اداري در سازمان ها و ارگان ها ي دولتي ، نيمه دولتي و خصوصي در صورتي که اين پست سازماني توسط يک فرد شايسته ، متخصص و متبحر اداره شود مي تواند متضمن روند صحيح و اصولي کار در کليه سازمان ها و ارگان ها و ايجاد همکاري و هماهنگي ميان بخش هاي مختلف سازمان شود .
با توجه به اين که در کليه سازمان ها و ارگان ها نتايج نهايي حاصل عملکرد تيمي بخش ها و واحد هاي مختلف است و عدم هماهنگي و همکاري ميان واحدها مي تواند منجر به کاهش راندمان کاري شود و بهره گيري از دانش ، تخصص و توانايي مديران داخلي متخصص و متبحر مي تواند از بزرو چنين موقعيت هايي پيشگيري کند . رشته مديريت امور اداري رشته مديريت امور اداري که امروزه در بسياري از واحد هاي دانشگاهي شامل دانشگاه هاي دولتي ، آزاد ، غير انتفاعي ، پيام نور ، علم کاربردي و بسياري از مراکز معتبر آموزشگاهي براي علاقه مندان ارائه مي شود يک رشته به نسبت جديد است .
از آنجا که حوزه مسئوليت هاي مديران داخلي در سازمان ها بسيار گسترده و وسيع است و براي احراز اين پست افراد نيازمند آشنايي و تسلط بر بسياري از حوزه هاي کاري هستند ، کسب دانش و مهارت لازم براي ورود به اين از ملزومان احراز پست سازماني مديريت امور اداري به شمار مي رود .
با توجه به بازار کار پر رونق و رو به رشد حرفه مديريت امور اداري ، وجود موقعيت هاي شغلي بسيار مناسب براي مديران امور اداري حقوق و مزاياي مطلوب اين شاغلان در اين پست سازماني آينده کاري درخشاني براي اين افراد پيش بيني مي شود و به همين دليل دوره هاي آموزشي مديريت امور اداري با استقبال بسيار قابل توجه علاقه مندان و متقاضيان مواجه شده است.
در راستاي استقبال قابل توجه متقاضيان از دوره هاي آموزشي مديريت امور اداري برخي مراکز معتبر آموزشي به منظور پاسخ گويي به نياز متقاضيان و با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز اقدام به برگزاري دوره آموزش مدير امور اداري کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است که با ارائه دوره هاي آموزشي به صورت مجازي و کاملا غير حضوري علاقه مندان را در راستاي کسب موفقيت و در مسير نيل به اهدافشان ياري و همراهي مي کند . فراگيران پس ازحضور در دوره هاي آموزشي مديريت امور اداري مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز به منظور ورود به اين حرفه ، موفق به اخذ مدرک مدير امور اداري نيز خواهند شد و واجد شرايط مورد نياز براي ورود به بازار کار و پذيريش مسئوليت هاي سنگين اين پست سازماني به شمار خواهند آمد .